اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 

 

محصولات طبیعی و گیاهان دارویی

اقلام ارگانیک غذایی 

عرقیات سنتی 

انواع ادوی جات (آسیاب شده دستی و کاملا خالص)

انواع روغن های درمانی و خوراکی

انواع دم نوش ها برای تمامی مزاج ها 

مواد بهداشتی و آرایشی (انواع کرم های دست ساز طبی )

و....

تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین استاد نیازی 

طرف قرار داد با اداره پست ایران (ارسال به تمام نقاط کشور)                از محصولات ما دیدن بفرمایید

صفحه رسمی سفارش و خرید کالاها 

http://ebazar.post.ir/shops/5904?ps=27&si=5904&sb=1&sd=2&pn=1

صفحات رسمی ما در اپلکیشن های تلگرام ، اینیستاگرام ، ایتا و سروش

@tebbezendezi 

 

مسئولیت و سازندگی

مؤلف: استاد علی صفایی حائری

 دریافت فایل کتاب

بقیه کتاب ها در ادامه مطلب......



ادامه مطلب ...

 

لیست کتابها
از سری روش ها:

۱ – مسولیت و سازندگی- ۳۶۰ ص- روش تربیتی اسلام و شناخت روحیه ها – دانلود

۲ – ا نسان در دو فصل- ۸۸ ص -شیوه تربیت قبل و بعد از بلوغ انسان – دانلود

۳- تربیت کودک- ۰ ۸ ص-  نقش معلم،روش تربیت،عوامل تربیت

۴- روش برداشت از قرآن- ۱۷۶ص-   روش تفسیر قرآن- دانلود

۵- روش نقد- جدل اول- ۱۱۶ ص-  روش نقد هدف ها و مکتب ها- دانلود

۶- روش نقد- جلد دوم- ۷۰ ص- روش نقد مکتب ها،آزادی- دانلود

۷- روش نقد- جلد سوم-۱۱۲ ص-روش نقد مکتب ها،آگاهی و عرفان- دانلود

۸- روش نقد- جلد چهارم-۱۳۷ ص- روش نقد مکتب ها، مارکسیسم- دانلود

۹- روش نقد- جلد پنجم-۱۴۲ ص-روش نقد مکتب ها، اگزیستانسیالیسم- دانلود

۱۰- استاد و درس(صرف و نحو)-۲۷۲ ص-  روش تدریس دروس حوزه- دانلود

 

از سری دیداری تازه با قرآن: ۱۳- رشد-۶۴ ص- تحلیلی از رشد و خسر انسان ها-تفسیر سوره‌ی عصر- دانلود۱۴- صراط- ۱۷۶ ص- سیر و سلوک،راه ها،…- تفسیر سوره‌ی حمد- دانلود 
از سری مباحث قرآنی:
۱۵- تطهیر با جاری قرآن- جلد اول-۴۴۰ ص-تفسیر سوره های فلق،ناس،توحید،نصر،کافرون،…- دانلود
۱۶-  تطهیر با جاری قرآن- جلد دوم- ۵۲۶ ص- تفسیر سورهِ‌ی بقره- دانلود
۱۷- تطهیر با جاری قرآن- جلد سوم-۲۲۸ ص- تفسیر سوره های مدثر،قدر،علق،…-دانلود
امامت:
۱۸- غدیر-۳۲ ص- تبیین و تحلیل ولایت و ضرورت و هدف آن و گام های رسول- دانلود
۱۹- تو می آیی- ۱۰۰ ص-حقیقت،ریشه ها،ادب و اثر انتظار، جایگاه امامت و ضرورت وجود امام…- دانلود
۲۱- عاشورا-۸۴ ص-  بررسی تحلیل های مختلف در مورد حرکت امام حسین(ع)- دانلود
از سری مسایل اسلامی:
۲۲- از معرفت دینی تا حکومت دینی-۲۶۴ ص- از خود آگاهی تا عبودیت تا جامعه و حکومت دینی- دانلود
۲۳- در آمدی بر علم اصول-۱۴۴ ص- جایگاه فقه و شئون فقه- دانلود
منبع: موسسه ليله القدر
 
کتاب های صوتی استاد:

  پخش   دریافت   1:18:43 37 روش تربيت اسلامي در قبل و بعد از بلوغ  
   
  پخش   دریافت   1:08:31 23 نقش مربّي در تربيت انسان  
   
  پخش   دریافت   45:49 29 همراه با نسل جوان  
   
  پخش   دریافت   54:47 23 روش تربيتي اسلام؛ شکل ها و شاقول ها 1  
   
  پخش   دریافت   47:14 16 روش تربيتي اسلام؛ شکل ها و شاقول ها 2  
   
  پخش   دریافت   52:24 19 کشف استعدادها 1  
   
  پخش   دریافت   50:51 20 کشف استعدادها 2  
   
  پخش   دریافت   1:11:46 17 روش برخورد ها و برداشت ها  
   
  پخش   دریافت   1:09:32 16 نيازهاي محيط کار  
   
  پخش   دریافت   28:33 17 برخورد ارشادي؛ بيرون آمدن از پراگندگي ها  
   
  پخش   دریافت   44:21 15 روش برخوردها؛ نيازها در جمع 1  
   
  پخش   دریافت   1:12:12 14 روش برخوردها؛ نيازها در جمع 2  
   
  پخش   دریافت   19:53 13 نيازها در جمع  
   
  پخش   دریافت   50:37 14 عوامل تشکيل و آفات جمع  
   
  پخش   دریافت   37:58 16 مسئوليت  
   
  پخش   دریافت   34:26 15 مسئوليت و غفلت هاي جمع  
   
  پخش   دریافت   28:30 18 خصوصيات مستمع و متکلّم  
   
  پخش   دریافت   33:58 15 آثار عدم رعايت قدرها و اندازه ها  
   
  پخش   دریافت   49:52 24 زندگي خام و پحته  
 

 

 

استاد علي صفايي حايري(عين- صاد)
 
 
استاد علي صفايي حايري(عين- صاد)
 
 
استاد علي صفايي حايري(عين- صاد)
 
 
استاد علي صفايي حايري(عين- صاد)
 
 
استاد علي صفايي حايري(عين- صاد)
 
 
سفره‌ي اطعام او هميشه باز بود
 
 
ساده، اما.......
 
 
استاد،در محضر استاد!
 
 
اين اتاق چه قدر آشناست!
 
 

پنج شنبه 7 مرداد 1391برچسب:, :: 23:15 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی


گزارش همایش اول چشمه ی جاری


چشمه همیشه جاری

 

تالار علامه اميني دانشگاه تهران، مصادف با ولادت امام رضا (عليه­السلام) شاهد برگزاري همايشی بود كه به باور بسياري افراد، در برگزاری آن تاخيري بيست ساله وجود داشت. چشمه جاري عنوان همايشي بود كه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه­ها و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به بررسي شخصيت و آثار استاد فرزانه­اي ­پرداخت كه سالياني است از عالم خاكيان رخت بربسته­است. چشمه­اي كه از زلال معارف وحياني، سرشار است و مرز زمان را در نورديده و جاري شده­­­است.  استاد علي صفايي حائري که  در زمین گمنام بود اماشاید در آسمان مشهورتر باشد.

 

او را كه بسياري از علاقمندان آثارش، بانام «عين صاد» می شناختند، علی؛ فرزند آيت­الله حاج شيخ عباس صفايي حائري و متولد سال 1330 در شهر قم بود. پس از اتمام تحصيلات در كلاس ششم، مشغول تحصيل علوم حوزوي شد و پس از سه سال دروس سطح را به اتمام رسانيده و در اوان بلوغ از درس خارج آيت­اله حائري، آيت­اله داماد، آيت­اله گلپايگاني و پدرش بهره­ها جست. حاصل عمر کوتاه اما ارزشمند استاد، ده ها اثر و سخنرانی بوده است که تا كنون بيش از چهل عنوان از كتاب­هاي وي و در موضوعات مختلف به چاپ رسيده و بخشي از سخنراني­هاي ايشان نيز در دست آماده­سازي و چاپ است. استاد صفايي در آثار خود، افق­هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظام­سازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و فلسفه­هاي رقيب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج­البلاغه و تفسير قرآن، را وجهه نظر قرار داد.

 

 همايش چشمه جاری، پس از قرائت آياتي از كلام الهي در ساعت 2 بعدازظهر و با اجراي سهيل محمودي در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد. سهيل محمودي از شاعران برجسته­اي است كه تفكر و تربيت ديني خود را مديون آشنايي با مرحوم صفايي مي­داند و در جاي جاي مراسم، خاطراتي را از آشنايي و برخوردهاي تربيتي مرحوم استاد بيان مي­كرد. از همان ابتداي مراسم جمعيت در سالن به حدي رسيد كه راهروها و جلوي سن تالار را نيز دربرگرفت. به هر حال پس از توضيحات دبير همايش در ارتباط با برگزاري همايش نحوه فراخوان مقالات و تعداد مقالات رسيده و كيفيت برگزاري همايش و تقارن غيرعمدي كه با ولادت علي­بن­موسي(عليه­السلام) يافته است، ، رياست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در جملاتي از ضرورت بررسي و واكاوي انديشه­هاي استاد سخن گفت.

 

اولين سخنران همايش استاد ارجمند حجه­الاسلام و المسلمين ميرباقري؛ به تبيين «امامت» از نگاه استاد صفایی پرداخت. ايشان وجه بارز مرحوم صفايي را افق­گشايي ايشان در مباحث مختلف عنوان كردند و در بحث امامت، اين افق جديد را طرح مبحث «اضطرار به وليّ» دانستند. چرا كه آدمي كه خود را در حد دنيا مي­بيند، اگر ولي ما را مزاحم خود نبيند، هيچ نيازي به او نخواهد داشت، اما اگر خود را بزرگتر از دنيا ديد و به وسعتي بيش از هفتاد ساله دنيا انديشيد، لاجرم برنامه­ريزي براي اين وسعت، نياز به عالم محيط به آن خواهد داشت. با اين ديد ديگر ولي نه تنها مزاحم نيست، بلكه ضرورت است و آدمي مضطر به اوست. سخنران دوم همايش دكتر خسرو باقري، روان­شناس و صاحب اثر در زمينه تعليم و تربيتي ديني، بود. دکتر باقری وظيفه انديشمندان را فهم و درك اين آثار و عمق­بخشي به آن و درنورديدن افق­هاي تازه دانسته و به عبارتي ركود و ايستايي در تفكر استاد را جايز نمي­دانست. حجه­الاسلام و المسلمين غنوي سخنران بعدي همايش بود كه عرفان را از منظر استاد مطرح نمود. ايشان ضمن تاكيد بر دو ويژگي جامعيت و استناد طرح استاد، كمتر رويكردي به مطالعه مسائل ديني را اين اندازه عميق دانست. چه بسا انديشه­هايي كه مستند به چندين آيه و روايت باشند ولي فراز و فرود طرح ایشان مستند به دين نباشد. و آن چه مهم است استناد اين پيكره است. 

 

پس از اقامه نماز، تعدادي از خلاصه مقالات رسیده ارائه شد. مقاله اول بحثي در فلسفه حقوق بوده و مباني حقوق اسلامي را از نظر استاد مورد توجه قرار داده بود. دومين مقاله توسط حجت الاسلام سيد عبدالمجيد فلسفيان به روش تفسيري استاد صفايي مي­پرداخت و مقاله آخر، كلام اسلامي را از نظر صفايي مطرح مي­ساخت.

 

بخش پاياني همايش به خاطرات اولين برخوردهاي برخي از شاگردان معظم له، اختصاص داشت. دانشجوي سال 58 دانشگاه صنعتي اصفهان، كه امروز يكي از فضلاي حوزه علميه قم و صاحب آثار فكري مختلف است؛ مبارز انقلابي كه به قصد حال­گيري كردن از كسي كه شنيده مخالف انقلاب است و پس از رو در رو شدن با او، به اشتباه خود پي مي­برد؛ مريد مرحوم دكتر شريعتي و مرحوم بازرگان و ... كه با مطالعه كتاب كوچك رشد(برداشت از سوره مباركه عصر)، نگاه متفاوت را دريافته و راهي كوچه­هاي قم براي ديدار علي صاد مي­شود؛ دانشجوي اول انقلاب دانشگاه صنعتي شريف كه پس از كار گروهي مفصل در خصوص تفسير سوره حمد و انتشار جزوه كاملي از تفاسير مختلف پيرامون اين سوره در دانشگاه، كتاب صراط (برداشت از سوره مباركه حمد) را مطالعه مي­كند و راهي قم براي ديدار نويسنده آن مي­شود؛ اين ها همه نمونه­اي از خيل عظيم و فراوان شاگردان صفايي است. هم او كه به شاگردان توصيه مي­كرد تا حرف او را بدون مطالعه نپذيرند و ملاك و معيار آنها براي پذيرش انديشه­هاي ديني، نه متكلم آن، بلكه كلام الهي و معصوم باشد. هم او كه مي­گفت استاد بايد همه را به او فرابخواند، نه به خود. و هم او كه.... .

درب­هاي اصلي دانشگاه تهران بسته شده است ولي هنوز اطراف صندلي­هاي تالار علامه اميني نيز مملو از شركت­كنندگان همايش است تا ساعت 9 شب كه همايش رسما به پايان می رسد.

 

اين مجال جايگاه گفتگو پيرامون ابعاد شخصيتي استاد علي صفايي نيست و حتي همايش با اين گستردگي نيز نمي­تواند زواياي كلام وي را آشكار سازد. اين همايش كه سال­ها چشم­انتظاري اهل انديشه و فكر بود، تنها شروع خوبي براي گفتگوهاي علمي پيرامون آثار و نگره اين استاد فرزانه است. فهم عميق و نقد منصفانه اين آثار، حلقه­هاي بحثي كه به صورت تخصصي ابعاد مباحث را روشن و عميق گرداند.

 

سايت مؤسسه‌ي تحقيقاتي- فرهنگي ليلة القدر ناشر آثار استاد علي صفايي حايري

 



به نام خدا

نوشته ي: حجت الاسلام امیر غنوی

بهشتی بر فراز کوهسار

کوههای بلندی که سر در میان ابر ها کشیده اند، قله هاشان فراسوی دید ِ ماست و از اوج     آن ها، جز به تخمین، نمی توان سخن گفت. ارائه سیمایی از اندیشه بلند مرحوم صفایی و ترسیم دقیق آن، کاری است که راقم این سطور از عهده خود بیرون می بیند. وعی ، ضبط و دقت(2) سه ویژگی است که حامل و ناقل این تفکر بدان نیاز دارد تا با وعی، مجموعه حرف ها را در کنار یکدیگر ببیند و با دقت، گرفتار مشابهت ها نشده و تفاوت ها را لحاظ کند و با ضبط، آن چه را دریافته از دست ندهد. من اگر چه هیچ یک از این سه را در خود نمی یابم اما حق سال ها مصاحبت و استفاده و همچنین احساس نیاز نسل عاصی امروز به این تفکر که همچنان در غربت مانده، مرا وادار به گفتگو می کند

 

 





ادامه مطلب ...
شنبه 6 تير 1391برچسب:, :: 21:33 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

وبلاگ حضور نوشت:

این روزها مصادف است با یازدهمین سالگرد عروج ملکوتی روحانی متقی استاد علی صفایی حایری .

کسیکه هم اهل علم بود و هم اهل عمل . هم آشنا به فقه و دروس حوزوی ناب بود و هم آشنا به جریانهای فکری غرب. هم عارف بود و هم انقلابی اصیل. هم لطیف بود و هم اهل استقامت ....

و اما او هنوز هم که هنوز است در میان ما ناشناخته و مهجور مانده است . از کدام اثرش بگویم ؟ از "روشهای نقد" او بنویسم که چقدر آگاهانه به موشکافی جریانهای فکری پرداخته است یا از صفای قلمش در "تو می آیی " بگویم؟ از "نامه های بلوغ " او بنویسم یا از فکر زلال او در "بشنو از نی"؟ از "صراط" او بگویم یا از" ذهنیت و زاویه دید او " که نشاندهنده آگاهی او در رمان و ادبیات داستانی است و حرف گزافی نیست اگر بگویم جای او و امثال او در جامعه ما و در حوزه های علمیه ما امروزه بسیار خالیست !!!

 



ادامه مطلب ...
شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: 21:28 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

مه جاري
سال 1330 در قم كودكي به دنيا آمد. پدر و پدربزرگ و اجدادش روحاني بودند، روحاني ‎هايي مشهور. دوره دبستان را كه گذراند و ششم نظام قديم آن دوره را گرفت، طلبه علوم ديني شد. درس ‎هاي ابتدايي حوزوي را از پدرش مي آموخت
 
 
از زبان قم تا زبان قوم
مي گويد: «كتاب آيه‎‎هاي سبز ـ تمثيلات و حكايات و داستان ‎هايي كه استاد صفايي در نوشته‎‎ها و گفته‎‎هاي خودش به‎كار مي برد ـ را آن قدر ورق زده ام كه الان ديگر پاره پاره شده و خيلي هايش را با چسب چسبانده ام
 
 
وظيفه اي دور از توجيه و تضعيف
در اوايل پيروزي انقلاب، اصطلاحاتي نظير امپرياليسم كه از ادبيات مبارزه اي چپ ها گرفته شده بود، بين بسياري از انقلابي ها رايج بود. شيخي در قم از بينات و كتاب و ميزان مي گفت. از شيخ ايراد مي گرفتند كه مبارز و انقلابي نيست،
 
 
گشودن راز هفت بند هنر
تلاش به ثمر رسيده آيت‎الله علي صفايي حايري(ره) در تدوين نظري هنر از ديدگاه تشيع فقط براي پاسخگويي به كمبود‎‎هاي حوزه‎‎‎هاي علميه در نظريه پردازي هنر نبود.
 
 
انديشه بدون تاريخ مصرف
بدون ترديد مهم‎ترين نكته در انديشه استاد، تلقي خاص او از دين و جايگاه آن بود. او آدمي را در مجموعه‎اي از روابط مي‎ديد كه با خود و ديگران و هستي دارد. ربط‎هايي كه با يكديگر نيز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شكل مي‎دهند
 
 
معجزه يك آدم معمولي
نصرت‎‎ا...، مسئول انتشاراتي، گاهي كنار پنجره بيرون را نگاه مي كرد و سوزناك و با محبت مي گفت: شيخ، شيخ... و من تعجب مي كردم. روزي پرسيدم: اين شيخ كيست؟ گفت: مراد ماست و خيلي دوست داشتني و عميق. روزي ديگر پرسيدم
 
 
ياد استاد
حجت الاسلام سيد مسعود پورسيدآقايي ، رييس مؤسسه آينده روشن قم، در دانشگاه و حوزه درس مي دهد و در زمينه مهدويت صاحب نظر است. كتاب « نظام سازي ديني در انديشه استاد صفايي» را آماده چاپ كرده كه به‎زودي توسط انتشارات ليله القدر منتشر خواهد شد
 
 
يك قدم جلوتر بيا
متولد 1336 در تهران است. سال 1357 از دانشگاه علامه طباطبايي كارشناسي روان‎شناسي گرفته و سال 1364 از دانشگاه تربيت مدرس كارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت و دكتراي فلسفه تعليم و تربيت را سال 72 در دانشگاه «نيو ساوث ويلز» استراليا به پايان رسانده است
 
 
چراغ راه
ظهر عاشورا بود كه در منزل يكي از دوستان با شيخ آشنا شديم؛ ايشان جوان خيلي تيزي بود و بحث عاشورا و اهداف اباعبدالله را مطرح كرد. از آن زمان به بعد، با هم رفت و آمد پيدا كرديم. سال‎هاي 1354 - 1355 بود. يك سال بعد از ارتباط با ايشان، ما طلبه شديم
 

 

رو شهای تربیتی “عین صاد”

 

ما مکتبی را می خواهیم که انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و… او را ؛
انسان را زیاد کند ، تا او بتواند به استعداد های تکامل یافته اش جهت بدهد و آنها را رهبری کند ؛
که زیاد شدن انسان و رشد انسان ، یعنی همین جهت دادن به خویشتن و رهبری کردن خویش.

 



ادامه مطلب ...
شنبه 28 تير 1391برچسب:, :: 21:9 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

 

    •  
    •  
    •  
  •  
  •  
    •  
  •  
  •  

 

واقعا صفایی بود!

به یاد استاد علی صفائی

به نام خدا

واقعاً «صفایی» بود

نويسنده:عبدالعلی بازرگان، به نقل از روز نامه شرق مورخ 30/5/83

من متاسفانه حشر و نشر و ارتباط چندانى با مرحوم على صفايى نداشتم. نخستين بار توفيق ديدار او را به  لطف دوست مشتركى پيدا كردم. البته از قبل با تحقيقات قرآنى ايشان چيز ديگرى نمى دانستم. آن به نام «عین – صاد» چاپ می شد، كم و بيش آشنايى داشتم  ، ولى روز به نظرم براى قرائت فاتحه بر مزار مرحوم پدر، به آرامگاه بيات در شهر قم رفته بودم ، كه طبق قرار قبلى، دوستم را ديدم و به پيشنهاد ايشان _ كه هر دو را علاقه مند به تحقيقات قرآنى يافته بود _ سرزده به سراى ايشان رفتيم، سرا كه چه عرض كنم، زيرزمين تنگى با فضاهایی تو در تو ، كه پلكانى با شيب تند و بدون پاگرد، آن را قابل دسترسى كرده بود. به نظر نمى رسيد كه از قبل براى سكونت طراحى شده باشد.

 



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 108
بازدید کل : 54960
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما