اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 

رو شهای تربیتی “عین صاد”

 

ما مکتبی را می خواهیم که انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و… او را ؛
انسان را زیاد کند ، تا او بتواند به استعداد های تکامل یافته اش جهت بدهد و آنها را رهبری کند ؛
که زیاد شدن انسان و رشد انسان ، یعنی همین جهت دادن به خویشتن و رهبری کردن خویش.

 



ادامه مطلب ...

تفکیک مایه رکود حوزه خراسان ...

مؤسس مكتب تفكیک «مرحوم میرزا مهدى اصفهانى» در سده چهاردهم هجرى است، این مکتب بدین انگیزه طراحى و ارائه شده است كه شناخت حقیقت احكام و معارف دینى را به دور از التقاط فلسفى و عرفانى، با شیوه اى دینى ممكن نماید و تأویل ها و تفاسیرى را كه ظواهر شریعت از پذیرش آن ابا دارد، از روند فهم دینى كنار نهد؛ به بیان دیگر، این شیوه براى زدودن آموزه هاى عرفانى و فلسفى و هر آنچه یك معرفت غیر دینى به حساب مى آید، از معرفت هاى اصیل دینى كه در تمام مراحل و مقدمات آن دستورات دینى لحاظ مى شود، ارائه شده است و بر این ادعاست كه با این روش مى توان به حقیقت دینى كه سعادت حقیقى ما در گرو علم به آن است، دست یافت. آنچه در نظام تفكیكى اهمیت ویژه اى دارد و بخش مهمى از منطق تفكیك هم بر آن اساس طراحى شده است. "عقل فطرى" است. این عقل كه در مقابل عقل فلسفى ـ بشرى عنوان مى شود، تعریف و كاركرد خاصى دارد كه روشن شدن آن مى تواند، نظام منطقى تفكیكیان را براى كارِ اجتهادى معلوم سازد، به همین دلیل در قسمت اول به حقیقت عقل فطرى از دیدگاه مكتب تفكیك و كارایى آن را در فهم متون دینى پرداخته می شود و در قسمت دوم نقد و ارزیابى آن خواهد آمد.

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

 

نقدی بر دیدگاه های راسیستی آرامش دوستدار

بخش اول: نظری به گفتار ناسیونالیسم در ایران

احمد حسين مبلغ

1

HOSSAINعلی اصغر حاج سید جوادی نویسندۀ ایرانی در مقاله ای در سال 1360(1981) از جوانانی برخاسته از "نسل ترجمه" [1] در کشورش یاد کرده می نویسد:

"... و در زمینه جریانهای فکری و تاریخی و اجتماعی جهان و آثار و تاریخ تجربی آن [sic!] چیزی جز یک مشت ترجمه ناقص و از پیش انتخاب شده و دست چین شده بدست نسل های جوان ما نمی رسد." [2]

آنچه مسلم است، روند ترجمه در ایران از زمانی که سطور بالا نوشته شده بود، به مراتب سرعت یافته و هر سالی رو به توسعه و ازدیاد است. با سر زدن به کتاب فروشی ها و کتاب خانه های ایرانی در شهرهای بزرگ اروپایی، این تصور برای آدم دست می دهد که در ایران تقریبا ً "همه چیز" از زبان های اروپایی به فارسی ترجمه می شوند. در میان این کتاب ها هم آثار خوب با ترجمه خوب اند که دقت در انتخاب موضوع و دقیق بودن برگردانندگان آنها را در امر ترجمه می رساند و هم ترجمه های بد موجود اند. اما این داوری را باید به روشنفکران ایرانی واگذار کرد که بعد از گذشت سه دهه، آیا تا هنوز می توان با حاج سید جوادی از "نسل ترجمه" در ایران سخن گفت؟ در مورد افغانستان زادگاهم به یقین می توان گفت که نه از "نسل ترجمه" خبری است و نه از "نسل مولد اندیشه"، بلکه فقط می توان از نسل های "جنگ های سی ساله" که پایان آن نیز روشن نیست، سخن گفت.

 

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

قد افكار انحرافی مولوی


جلال الدین بلخی مشهور به مولوی یكی از شاعران مشهور ومعروف در زبان فارسی است.وی سراینده مجموعه معروف مثنوی است كه شامل 26000 بیت می شود.

این مجموعه متنوع شامل فلسفه؛داستان؛روایت؛آیات قران، و...می باشد

مهارت مولوی در به تصویر كشیدن اشعار وآمیختن آنهابه آیات وروایات چهره خاصی به مثنوی داده است.

این امر باعث شده است كه مورد اقبلا بسیاری از مردم قرار بگیرد

اما....

 

 



ادامه مطلب ...

 

عبدالعلى دست‏غیب در نوشتار زیر با رویکرد نقادانه به چند اثر وى، تلاش کرده است ضمن معرفى سبک و شیوه وى در نوشتن و با نقب‏زدن به اندیشه‏اش و مقایسه نوشته‏هایش با برخى از آثار نویسندگان غربى، کاستى‏هاى قلم جبران را نشان دهد.

ء از آثار جبران پیداست که با تحولات اجتماعى جدید و فلسفه هنر مدرن هیچ آشنایى ندارد و حتى نویسندگان پایان قرن نوزدهم، کسانى مانند آلفردو موسه، تئوفیل گوتیه، دووینى و ژرژ ساند را نمى‏شناسد مى‏خواهد به یارى عشق و آیین زیباشناختى احساساتى، عرصه‏اى دور از جنجال و هیاهوى جهانى بیابد و زندگانى را بر حسب معیارهاى عاطفى داورى کند.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 2 تير 1391برچسب:نقد مکتب تفکیک, :: 18:53 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی


نقد مکتب تفکیک درآثار امام خمینی(قسمت اول)

پدید آورنده : سیّد محمّد طباطبائی ،

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله تعالی:

«ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة و جدلهم بالّتی هم احسنی انّ ربّک هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعم بالمهتدین»1

سپاس خدای را سزاست که اندیشه انسانی را از طریق الهام، با علم الهی پیوند زد و غبار بشری را با طهور و می ناب شستشو داد و راهی رسا و طریق نمایان در مقابل انسان گشود.

درود بی حدّ و ثنای بی عدّ بر سفرای راه حقیقت، انبیای عظام (علیهم السلام که با ارائه طریق الهی دیجور و ظلمت راه را، با جیحون نور و سیحون فروغ خود زدودند و صعوبت قلّه کمال را به سهولت منال، بدل ساختند.

برترین تحیّات و خالصترین صلوات، به اوصیا، عظام و اولیای کرام، خصوصاً سیّدالاصیاء امیرمؤمنان و خاتم الاوصیاء علیهم صلوات المصلین و درود بی پایان بر رهروان راستین آنها و رهبران جامعه خصوصاً احیاکنندة اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله در عصر غیبت کبری حضرت امام خمینی حشره الله مع اجداده الطاهرین.

اما بعد، این وجیزه بنام «نقد مکتب تفکیک در آثار حضرت امام» است که در تشریح و تبیین مثلث دینی و نقد این مکتب پرداخته است.



ادامه مطلب ...

 

نقد و بررسی فیلم شیش و بش

 

لیست عوامل و بازیگران:

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91125/942200911_orig.jpgکارگردان: بهمن گودرزی

 

بازيگران: محمد رضا گلزار، امین حیایی ، آنا نعمتی، بیتا فرهی ،میرطاهر مظلومی ،شهنام شهابی ، تانیاجوهری و رضا رشید پور

 

 

فیلمنامه: محمد رضا گلزار (بازنویسی پیمان قاسم خانی و خشایار الوند)
تهیه کننده: مرتضی شایسته (هدایت فیلم)
تدوین: مستانه مهاجر
صداگذاری: ایرج شهزادی
مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی
طراح صحنه: آیدین ظریف
طراح چهرپردازی: ایمان امیدواری
صدابردار: بابک اردلان
مدیر تولید: مجید امانی زاده
عکاس: امیر عابدی

 

........................

 

بهمن گودرزی پس از تجربه همکاری چندین تله فیلم، "شیش و بش" را به عنوان نخستین فیلم سینمایی کارگردانی کرده است.

 


 



ادامه مطلب ...

 
( (سوره مبارآه نور، آيه شريفه 32
بايد وسيله و امكان ازدواج مردان بدون زن و
زنان بدون شوهر و بردگان و آنيزان صالح را
مهيا آنيد و چنانچه تهيدست و نيازمند باشند،
خداوند از فضل و رحمت خويش آنان را بي نياز مي
«. سازد و خداوند گشاينده و داناست
طب المؤمنين 1
قانون قوة باه
(آداب زناشوئي)
رهنمودهاي چهارده معصوم (ع)
آثار فردي و اجتماعي
تقوم جاودزا ؛هعتم
نآ ماكحا اب هارهم
محمد ابراهيم آوازه (رضوي)
محقق و طبيب طب اسلامي
عضو مؤسسه تحقيقات حجامت ايران
در اين آتاب مي خوانيد
پيش گفتار 12
1. در بيان بهترين زنان 13
زنان بر سه دسته اند
بهترين زنان در بيان پيامبر اسلام
زن خوب و بد قيمت ندارد!
زن زيبا و زشت
دفع بلغم



ادامه مطلب ...

بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه

 

متاسفانه در ماههای اخیر جریاناتی با تفکر انجمن حجتیه در کشور رونق گرفته و عده ای بی سواد و غافل را به نام دین و امام زمان ارواحنا فداه  دور خود جمع نموده اند. گرچه این عده مدعی اند که هیچ نسبتی با انجمن حجتیه ندارند لیکن کمی آشنایی با انجمن حجتیه می تواند ماهیت این جریانات را روشن نماید. بدین منظور مقاله مبسوط زیر که سه سال پیش نگاشته شده و در تعدادی پایگاههای اینترنتی منتشر گردید را مجددا منعکس می نماییم.

 



ادامه مطلب ...

 
 
 
 
معرفی رشته زبان وادبیات عربی
 

 

 

معرفی رشته زبان وادبیات عربی

 

 

دیباچه: از همان زمان که ایرانیان دروازه‌های خود را بر روی سپاهیان عرب گشودند و با آغوش باز اسلام را پذیرفتند، بدون هیچ تعصبی و با شور و نشاط و علاقه‌ای فوق‌العاده به فراگیری، ضبط و تدوین زبان و ادبیات عرب پرداختند،‌زیرا ایرانیان مانند همه مسلمانان پاک نهاد دیگر، زبان عربی را زبان قوم عرب نمی‌دانستند بلکه به این زبان به عنوان زبان قرآن و زبان بین‌المللی اسلام ارج می‌نهادند تا جایی که به گفته بسیاری از مورخان و ادیبان، خدمات ایرانیان به زبان عربی بیش از خود اعراب به این زبان بوده است. مردم کشور ما امروزه بیش از گذشته نیاز به آشنایی با زبان و ادبیات عربی دارند چرا که عربی زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بیشتر کشورهای مسلمان است و ما برای اتحاد، همدلی و همزبانی با جهان اسلام و بهره‌گیری از منابع اصلی اسلامی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی که از زبان و ادبیات عربی بسیار تأثیر پذیرفته است، باید به زبان و ادبیات عرب مسلط باشیم. از همین رو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورمان رشته زبان و ادبیات عربی ارائه می‌شود.

 



ادامه مطلب ...
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما